torsdag 26. januar 2012

DIY : Salongbord

Eg fekk spørsmål her for litt siden om eg kunne fortelle korleis vi laget stuebordet vårt, det kan eg såklart. Nå er ikkje eg akkurat den beste til og forklare slike ting men eg skal gjør mitt beste, så for dere heller spør om dere lurer på noe.



Det du trenger:
- 4 bein. Her har vi brukt dreide stolper som vi bestilte fra Husøy Tredesign gjennom Farsund Bygg, dei var billigst.
- Bordplate. Her kjøpte vi vanlige trebord som er 17 cm brede, lengde bestemmer du selv alt etter kor stort bord du vil ha.
- Lister 8 cm bredde
-Treornament er kjøpt på Sløyd.no
- Vinkler
- Skruer
- Lim
- Tyrilin Interiørbeis, farge VARDE
- Maling (Sens Eggehvit)
- Kvistlakk
Først må man sage stolpane så høge som du vil ha bordet. Så lager du ramma til bordet, ved og feste listen mellom stolpane med stålvinkler, vi måtte skjære vinklane til så dei skulle passe. Når du har laga sjølve bordramma så festa du to bjelker mellom ramma så bordplata har noe og "kvile" på. Bordplata lager du av fleire bord i lik lende som du setter sammen tilslutt. mål opp bordene og legg til 3 cm som går ut forbi ramma.




Siden treverket vi brukte var ubehandla og helt nytt så pussa eg det kun litt før eg hadde på 2 strøk kvistlakk der det trengtes, ikkje på bordplata siden den skal beises. Beina og ramma + treornamenta er først beisa med Tyrilin Interørbesis, fargen VARDE, og så 1 strøk grunning og to strøk med Sens Eggehvit siden eg ville ha en matt effekt. Bordplata vart kun beisa . Bordplata festa vi tilslutt med laaaaange skruer fra bjelkane og opp i bordplata. Så gjekk eg over ramma og treornamentene med litt grovt sandpapir så eg fekk en litt "shabby" effekt. Og helt tilslutt så limte eg på ornamentene.


Lykke til, og det er bare og spør i vei om dere lurer på noe underveis :)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar