tirsdag 14. februar 2012

Franske makroner

Lenga har eg hørt om desse Franske makronene som er blitt en mote, dei pryder matblader og blogger. Og når eg kom over bladet Tara Smak og såg dei nydelige makronene som var på forsiden der, da måtte eg bare prøve dei og. Så nå har eg prøvd meg på franske makroner for første gang, og eg må bare sei, dei er farlig gode ! Og dere skal såklart få oppskrifta. Men der er visse grunnregle som MÅ følges for at desse skal bli perfekte:



1. La eggehvitene ligge i 1 døgn i romtemperatur



2.Ha en ekstra bakeplate under den andre når macaroons stekes.



3. Ikkje ha på luftovn





Franske makroner ca 40 stk :

150 g mandelmel

5 eggehviter som har ligget i romtemperatur i 1 døgn

300 gr melis

7,5 ss sukker

3 dråper jordbæressens, eg bruker LorAnn Oils som du for kjøpt hos kakeboksen

Pastafarge Rose (for kjøpt hos kakeboksen), kan bruke vanlig konditorfarge og

Om du ikkje har mandelmel så kan du lage dette sjølv, det første du gjør er og skålde mandlene, og så må dei få ligge og tørke over natta før du kan male det til mel.

1. pisp eggehviter til det begynne og skumme, ha så i 1 ss om gangen med sukker til du har fått en jevn marengsblanding, pass på og ikkje pisp for lenge.

2. Ha i farge og essens menst du pisker marengsblandingen

3.Bland melis og mandelmelet sammen og så sikter du litt og litt ned i marengsblandingen menst du vender det inn med en slikkepott. Det skal bli en jevn og fin røre.

Forvarm ovnen på 150 grader. Ta en sprøytepose og ha blandingen oppi, så sprøter du ut rundinger så store som en 5 kroning på bakepapir. La det stå i 30 minutter så makronene vil flate seg ut før du steiker dei i ovnen i 10 min.

La dei kvile på ei rist til dei er kalde.


Eg har fylt desse makronene med Hvitsjokolade Frosting, den er superenkel og lage og supergod:

1,5 dl kremfløyte

150 gr hvit sjokolade

1/2 ss vaniljeessens

1. Hell fløyten i en kasserolle på ovnen, den skal og varm den opp slik at sjokoladen smelter i den, den skal IKKJE koke.

2. Del sjokoladen i biter og rør den ut i den varme fløyten så det smelter sammen.
3. Sett til avkjøling i minst 6 timer.

4. Når den er ferdig avkjølt så tilsetter du vaniljeessense og pisker men handmikser til den har fått en fin kremet konsistens.



Nå er det bare og finne fra makronene og finne to og to som passer, når du har gjort det så smører du et lag med frostingen på ene makronen og legger opp på den som passer. Oppbevar dei kaldt, da er dei best !


Eit lite tips vist du skal lage mandelmel sjølv, så lag frostingen samtidig, da kan dette stå over natta så er alt klart når makronene er ferdig avkjølt.

Lykke til med bakingen dei som vil prøve dette ;)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar